Και στο τέλος κερδίζει η Google

Τον Ιούλιο του 2000, όταν η Google ξεκίνησε το προωθητικό πρόγραμμα AdWords, ένας καθηγητής σε αμερικανικό πανεπιστήμιο δημοσίευσε το εξής σενάριο:

Ένας επιχειρηματίας πληρώνει 200 δολάρια για AdWords για να προσελκύσει νέους πελάτες στην πόλη που δραστηριοποιείται. Ο άμεσος ανταγωνιστής του εντοπίζει την προώθηση και ανταπαντά με 300 δολάρια σε AdWords. Ο πρώτος επιχειρηματίας, βλέποντας ότι η προσέλκυση νέων πελατών μειώνεται πληρώνει 400 δολάρια για να επανακτήσει νέους πελάτες. Ο δεύτερος επιχειρηματίας ανταπαντά με προώθηση 600 δολαρίων. Αυτή η διελκυστίδα συνεχίζεται, και ο καθηγητής κάνοντας την αποτίμηση του συμπεραίνει ότι αυτός που στο τέλος κερδίζει είναι η Google. Το συμπέρασμα, αν και θυμίζει την περίφημη δήλωση του Gary Lineker  για τις νίκες των γερμανικών ομάδων στο ποδόσφαιρο, έχει μία βάση αλήθειας.

Δηλαδή, όταν οι επιχειρήσεις ανταγωνίζονται για διαφημιστικό χώρο στο Google Ads, μπορούν να καταλήξουν σε έναν πόλεμο υποβολής προσφορών που αυξάνει το κόστος της διαφήμισης για όλους. Γίνεται ένας φαύλος κύκλος, καθώς οι επιχειρήσεις προσπαθούν να ξεπεράσουν η μία την άλλη για να εμφανιστούν στην κορυφή των αποτελεσμάτων αναζήτησης. Στο τέλος, η Google είναι η μόνη που επωφελείται πραγματικά από αυτήν την κατάσταση, καθώς εισπράττει ένα τέλος για κάθε κλικ σε μια διαφήμιση, ανεξάρτητα από το αν το κλικ οδηγεί σε πώληση ή όχι.

Αυτό το φαινόμενο ονομάστηκε "φαινόμενο δημοπρασίας" ή "φόρος Google". Είναι ένα πολύ γνωστό πρόβλημα στον κλάδο της διαδικτυακής διαφήμισης και έχει αποτελέσει αντικείμενο πολλών ερευνών. Έχει διαπιστωθεί ότι το αποτέλεσμα αυτού του είδους δημοπρασίας μπορεί να ανεβάσει το κόστους διαφήμισης έως και 30%.

Οι επαγγελματίες του διαδικτύου αρέσκονται σε αναλύσεις και στα συμπεράσματα ερευνών. Όμως οι επιχειρηματίες αναζητούν πρακτικές λύσεις για να έχουν ροή online παραγγελιών, χωρίς να επιδίδονται σε έναν πόλεμο διαφημιστικών δημοπρασιών. Και η λύση είναι η δημιουργία ενός δικτύου ικανοποιημένων και πιστών πελατών. Είναι μία επίπονη προσπάθεια που όμως στο τέλος φέρνει τα επιθυμητά αποτελέσματα. Η οικοδόμηση ενός ισχυρού brand και η δημιουργία θετικής εμπειρίας πελατών, μπορεί να επιτευχθεί με οργανικά μέσα. Αναφέρουμε μερικά από τα σημαντικότερα οργανικά μέσα:

Προσωπική επικοινωνία: με τη δημιουργία προσωπικής σύνδεσης με τους πελάτες, τα ηλεκτρονικά καταστήματα ενισχύουν την εμπιστοσύνη και την πίστη, γεγονός που οδηγεί σε αυξημένη αναγνωρισιμότητα της επωνυμίας και διάδοση από στόμα σε στόμα.

Πρεσβευτής επωνυμίας: η εμφάνιση πρεσβευτή επωνυμίας (brand Ambassador) βοηθά στην εξατομίκευση της επωνυμίας και παρέχει μια σχετική εικόνα για να συνδεθούν οι πελάτες. Αυτό είναι ιδιαίτερα αποτελεσματικό στην καθιέρωση αξιοπιστίας και εμπιστοσύνης.

Αφήγηση: οι ιστορίες έχουν τη δυναμική να προκαλούν συναισθήματα και να δημιουργούν διαχρονικές εντυπώσεις. Χρησιμοποιώντας την αφήγηση στις ενέργειες μάρκετινγκ, τα ηλεκτρονικά καταστήματα μπορούν να προσελκύσουν τους πελάτες σε συναισθηματικό επίπεδο και να κάνουν το εμπορικό σήμα τους ιδιαίτερα αναγνωρίσιμο.

Design με επίκεντρο τον χρήστη: εστιάζοντας στις ανάγκες και τις προτιμήσεις των χρηστών, μπορούμε να δημιουργήσουμε ηλεκτρονικά καταστήματα με εύκολη πλοήγηση και ευχάριστη εμπειρία. Αυτό οδηγεί σε αυξημένη ικανοποίηση των πελατών και βελτιωμένα ποσοστά online παραγγελιών.

Αυθεντικότητα: η χρήση πραγματικών φωτογραφιών και βίντεο που δημιουργούνται από τους υπαλλήλους του ηλεκτρονικού καταστήματος μεταδίδει αίσθηση αυθεντικότητας και διαφάνειας, η οποία επηρεάζει τους πελάτες και οικοδομεί εμπιστοσύνη.

Αφοσίωση στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης: η αδιάλειπτη ενεργή συμμετοχή στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης βοηθάει τα ηλεκτρονικά καταστήματα να συνδεθούν με τους πελάτες, και να δημιουργήσουν αναγνωρισιμότητα επωνυμίας ώστε να αυξήσουν την επισκεψιμότητα στους ιστότοπούς τους.

Χωρίς αμφιβολία τα εργαλεία προώθησης της Google φέρνουν αποτελέσματα. Όταν όμως ο ανταγωνισμός υπερβαίνει ένα όριο, τότε χρειάζονται άλλες λύσεις. Λύσεις δοκιμασμένες, όπως αυτές που περιγράψαμε στο εν λόγω άρθρο.